UKYA CITY TAKEOVER: NOTTINGHAM
250 UMETNIKOV. 25 DRŽAV. 100 DOGODKOV. 7 DNI
7.– 13. februar 2019
Nottingham
Združeno kraljestvo
Na Mednarodnem festivalu mladih umetnikov UKYA City Takeover: Nottingham 2019 se bo predstavilo 250 umetnikov in umetnic iz 25 držav. Eden od največjih festivalov »mlade« sodobne umetnosti bo postregel s preko sto brezplačnimi dogodki – performansi, koncerti, razstavami in delavnicami, v katerih se bodo predstavili mladi umetniki, stari med 18 in 35 let.
V času, ko Velika Britanija zapušča Evropsko Unijo, festival predstavlja izzivalen, razburljiv mednaroden pregled sodobne umetnosti, performansa in glasbe. Organizatorji festivala so britanska organizacija UK Young Artists, katere cilj je strokovna podpora mladim britanskim umetnikom na začetku svoje profesionalne poti, mednarodna mreža BJCEM, ki že več kot 30 let organizira priznani Bienale mladih ustvarjalcev Evrope in Sredozemlja, Seojung Arts Centre iz Južne Koreje in Yiyuan Tang iz Kitajske.
Mednarodnega festivala se bosta udeležila slovenska mlada umetnika, oblikovalka Zala Zagoršek in vizualni umetnik Jernej Čuček Gerbec. Umetnika se mednarodne prireditve udeležujeta pod okriljem Društva ŠKUC, ki je nacionalni koordinator Bienala mladih umetnikov za Slovenijo in preko mreže BJCEM predstavlja mlade umetnike v tujini od leta 1989.
Oblikovalka stekla Zala Zagoršek je študentka na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. V Nottinghamu se bo predstavila z delom Gnezdo. O svojem delu pravi:
»Občutek. Velikokrat se znajdem v trenutku, do ujamem določen občutek, ki pa ni vezan na prostor ali čas. To je občutek varnosti, zavetja, pa tudi priložnosti biti krhek in ranljiv. Trenutek, ko zajameš dih in ga ne upaš spustiti, v strahu, da se bo ta občutek izgubil. Ta trenutek v meni ustvari praznino, napolnjeno s toplim in mehkim polnilom, ki me varuje in mi dovoli da vsaj za sekundo bivam v popolni varnosti. V tej toplini ni spominov, ni čustev, ni okolja.
V svojih delih se trudim ujeti prav ta trenutek – to občutje. Ujeti ga in ga podaljšati. Ustvariti neskončno mehko tišino. Trudim se ustvariti varno zavetje svojim mislim, hkrati pa prikazati ta občutek tudi tistim, ki moje delo gledajo. Moje delo je pravzaprav proces prevajanja določenih občutij v vizualno podobo. Lovljenje nečesa, kar je neulovljivo, ker v materiji ne obstaja.
Svoja dela razumem kot vrata, ki omogočijo meni in drugim, da stopijo v svoj svet občutka varnosti, tišine, mehkobe. Tako steklo, kot tudi porcelan in celo drugi mediji – video, fotografija, mi omogočajo raziskovanje sebe, drugih in tega občutka.«
Svoje delo je razstavljala v Sazavi na Češkem, v okviru tekmovanj v oblikovanju stekla v letih 2016 in 2017, je tudi finalistka prestižnega mednarodnega bienalnega natečaja Emerge 2018, v organizaciji Bullseye Glass Co. v Združenih državah Amerike in soavtorica projekta K67 na festivalu Svetlobna gverila 2017 v Ljubljani.
Vizualni umetnik Jernej Čuček Gerbec za svojo umetniško pot pravi, da »ni zgrajena okoli koncepta ali medija, ampak na subtilnosti opazovanja; opazovanja običajnega, konvencionalnega in splošno znanega. Umetnik najde liričnost v preprostem ritmu življenja, v ponavljajočih se enakih pogovorih, v fotografijah mimoidočih ter v vsakdanjih bojih. Rezultat takega dela ni preprost dokument ali pričevanje in se udejanji v instalaciji, fotografiji, videu, tekstu ali skulpturi. S svojim delom želi umetnik izpostaviti tiste trenutke, ki ostajajo neopaženi, in to na tak način, da izdelek ohranja izvirni manjko in prostor za interpretacijo.«
Čuček Gerbec je diplomiral iz študija fotografije na Visoki šoli za storitve v Ljubljani in magistriral na univerzi Aalto na Finskem iz študij Vizualne kulture in sodobne umetnosti. Na festivalu mlade sodobne umetnosti se bo predstavil z delom Lokacije, v katerem sta po njegovih besedah »v ospredje postavljena nebo ter moderna tehnologija. Fotografije modrega neba, posnete z mobilnim telefonom, nosijo v svoji digitalni obliki točen podatek nastanka v obliki GPS koordinat. Ti posnetki tako postavijo v pogovor klasično indeksikalnost fotografije, ki temelji na upodabljanju, in indeksikalnost sodobnih digitalnih posnetkov, ki v metapodatkih hranijo dodatne informacije, take, ki niso prisotne na slikovni površini. S to preprosto gesto vedno ponavljajoče se reprodukcije modrega neba delo opominja na univerzalnost in povezanost človeštva, ki jo vsakdo izmed nas čuti, ko se zazre v nebo. Pojav, ki se iz dneva v dan bohoti nad našimi glavami, nas vse povezuje, ne glede na to, kje na Zemlji se trenutno nahajamo.«
ŠKUC, BJCEM in UK Young Artists
ŠKUC je nacionalni koordinator in ustanovni član mednarodne asociacije Bienala mladih ustvarjalcev Evrope in Sredozemlja (BJCEM). Že trideset let sodeluje na manifestacijah BJCEM in uspešno predstavlja mlade slovenske ustvarjalce.
Projekt je nastal na pobudo neodvisnih kulturnih organizacij in mest v Sredozemlju leta 1985, s ciljem vzpostaviti festivalsko platformo za mlade umetnike vseh umetniških zvrsti. Skupna pobuda italijanskih, španskih in jugoslovanskih kulturnih organizacij je bila izjemno uspešna, saj je napravila prvi korak k sedaj že trideset let trajajočem bienalu. K sodelovanju je v tem času pristopalo vedno več organizacij iz vedno več dežel. Sedaj mreža bienala vključuje 58 članic iz 17 držav Evrope, Bližnjega vzhoda in Severne Afrike. Poleg neodvisnih organizacij v mreži sodelujejo občine, mesta in ministrstva različnih držav. Leta 1985 sta se iz takratne Jugoslavije na vabilo k sodelovanju odzvala ljubljanski ŠKUC in reški MMSU.
Slovenski umetniki se prireditve udeležujejo od samega začetka. V tem času se je na bienalu predstavilo 146 umetnikov oziroma umetniških kolektivov. Med njimi so imena sedaj že kultnih predstavnikov slovenske kulture, ki odmevajo tudi v mednarodnem prostoru. Če jih naštejemo le nekaj: Različne frakcije NSK, V.S.S.D, Miha Štrukelj, Son:DA, Petra Varl, Tobias Putrih, Marjetica Potrč, Miha Mazzini, Ema Kugler, Damijan Kozole, Matej Kejžar, Gregor Luštek, Žiga Kariž, Alan Hranitelj, Aleš Debeljak in Lara Bohinc.
Članica mreže BJCEM je tudi britanska organizacija UK Young Artists. V desetih letih so skozi organizacijo festivalov, dogodkov, pogovorov in delavnic promovirali mlade umetnike v Britaniji in mednarodnem prostoru. Leta 2012 so prav tako v Nottinghamu organizirali Svetovno razstavo mladih umetnikov, ki sta se je udeležila slovenska umetnika Mito Gegič in Urška Djukić.
Projekt sofinancira Ministrstvo za kulturo.