⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆
16. 5. 2025 - 11. 6. 2025
aktualna razstava


Kuratorka_: Ema Benčíková
Sodelujoče_: Katarina Babič Derenda, Nuka Horvat, Lan Aidan Remec, Nai Štagar, Društvo DIH – Enakopravni pod mavrico, Zavod TransAkcija

___________

Obrazstavni dogodki

17. 5. 2025, 14.00–18.00: Piknik ob mednarodnem dnevu boja proti homofobiji, bifobiji in transfobiji

Prinesi in podeli svoje prigrizke, izmenjaj oblačila na naši mini pop-up izmenjevalnici ter uživaj v ambientalnem DJ-setu na skupnostnem pikniku, kjer bomo skupaj praznovale_ IDAHOBIT in se postavile_ proti diskriminaciji.

20. 5., 27. 5., 17.00–19.00: Bralni klub – Nevrokvir teorije ob torkih

Pridruži se nam ob torkih zvečer v skupnem raziskovanju nevrokvir teorije prek spleta. Za vse radovedne glave in upornice_ toplih src.

23. 5., 30. 5., 6. 6. 2025, 14.00–18.00: Plac – Prostor zate

Plac zate je odprt prostor za vse trans in kvir osebe, ki jih zanima preživljanje časa v družbi drugih LGBTIQ+ oseb. Dobrodošle_ vseh starosti, spolnih identitet, usmerjenosti in izrazov ter drugih osebnih okoliščin.

23. 5., 30. 5., 6. 6. 2025, 20.00–22.00: Filmski večeri – Nevrokvir platno

Poglejmo, začutimo in skupaj razmislimo, kako lahko mediji, oblikovani z nevrokvir gledišča, izpodbijajo normativnost in odprejo prostor za drugačne načine življenja.

1. 6. 2025, 16.00–20.00: Zin-ustvarjalnica

Skupaj se spomnimo in arhivirajmo radosti nevrokvir bivanja. Čaka nas klepet, druženje in ustvarjanje skupnostnega zina, ki bo praznoval naše edinstvene oblike utelešenja. Vsi materiali bodo na voljo – manjkaš le še ti.

5. 6. 2025, 17.00–19.00: Delavnica kvir znakovnega jezika

Spoznaj, kako se lahko kvir identiteta izraža v različnih znakovnih jezikih – od slovenskega do mednarodnega. Predznanje ni potrebno – dovolj so roke, srce in radovednost.

11. 6. 2025, 18.00–21.00: Zaključna akcija – Izdelovalnica plakatov za Parado ponosa

Parada ponosa je tik pred vrati, zato želimo razstavo zaključiti v stilu – skupaj bomo izdelovale_ plakate in napise, s katerimi bomo v svet ponesle_ svoje kvir, nevroraznolike in skupnostne glasove.

___________

Premikam meje svoje realnosti, živim svojo resnico in cvetim. Rada_ bi napisala_ ljubezensko pesem za vse vas, nevroraznolike kvir ljudi. Za vse vas, ki si same_ ustvarjate to vnaprej pripravljeno življenje.

Moje živčevje je radostno. Moje telo in um lahkotna. Moje utelešenje popolnoma mirno … Vdih in izdih … Aktivirana je parasimpatična pot. Prebavljam prostor, luči, zvoke. Vzpostavljam povezavo.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ je dejanje prostora za skupnost.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ je jebanje s slovnico.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ je: »Aktivno raziskovanje, prakticiranje, vračanje, kultiviranje nenormativnih načinov utelešenja.«[1]

Včasih se zdi, kot da ulice niso bile zgrajene zate. Nikoli niso bile zgrajene zame. Javna infrastruktura, ki zamegljuje in razpršuje moje zaznavanje, mi povzroča vrtoglavico. Politično telo – desetletja disociirano – povzroča, da je moj sistem disreguliran in potrebuje dremež. Toda kje?

Iščem način, da se aktivno ozdravim, prilagajam si okolico, uravnavam svojo hipersenzoriko. Vidim, da tudi ve_ izvajate to alkimijo prehoda. Spreminjate svoj način bivanja. Nikoli se ne končate, nikoli se ne ustavite, upogibate in prepletate se, mešate in povezujete.

Moj način bivanja v svetu je bil vedno »naredi sama_« (angl. DIY-being-in-the-world). Dobile_ smo kup struktur in delcev, vendar jih nikoli nismo povezale_ na pravi način. Dano mi je bilo ime, pripisan spol, niz poklicnih možnosti, niz zemljevidov in trajektorij, niz družbenih protokolov in načinov sedenja na stolu – in jaz sem jih preoblikovala_, da bi ustrezali. Da bi mi ustrezali. Vem, da to lahko storite tudi ve_.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ je destabilizirajoče.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ se prebavlja.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ je spekulativno oblikovanje sveta.

Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha piše: »Sanjam, kot da je od tega odvisno moje življenje. Ker je.« [2] Sanje so posledica počitka in igre. Počivam. Igram se. Sanjam o drugačnem svetu. V katerem vse_ po kosilu zadremamo. Kjer se produktivnost meri po tem, koliko prijateljic_ spoznaš. Svet, v katerem so moje in vaše potrebe resnično izpolnjene vsak dan.

V postpostkapitalističnem peklu se nevronormativnost in cis-heteronormativnost združujeta Zato moramo povabiti nevrokvirsko umetnost neuspeha. Da ⋆。°✩ nevrokvirjamo ⋆⭒˚。⋆ živčevje družbenega telesa in najdemo veselje v fluidnem, intuitivnem bivanju z 0 pritiski. Igra je radikalno dejanje. Ustvarja prostor za dostop do bolečine, za obnovo in zamišljanje sveta, ki daje prednost človečnosti pred dobičkom.

Želim peti o dostopu do intimnosti in edinstvenih potreb; radikalnem sprejemanju in mehkobi, ki nam omogočata, da druga_ z drugo_ ravnamo karseda prijazno. Lahko se preosredotočimo in preusmerimo. Vidimo na novo zamejenost prostora … ki se širi z vsakim vdihom.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ za trans radost.

⋆。°✩ Nevrokvirjenje ⋆⭒˚。⋆ za krip užitek.

Ema Benčíková

___________

[1] Walker, Nick. 2021. Neuroqueer Heresies. Fort Worth: Autonomous Press.

[2] Piepzna-Samarasinha, Leah Lakshmi. 2018. Care Work: Dreaming Disability Justice. Vancouver: Pulp Press.

PS

V gostih besedilih najdem smisel in včasih je pomembno, da formuliram sama_-sebe-drugo-umno. Nevrokvir postajanje je neteleološko. DIY-bivanje-v-svetu daje usmeritve za radikalno emancipirano topografijo. Spremenljivost stališč in odnosov izvaja institucionalno rekonstrukcijo; gre za transmaterialistično preureditev, prefigurativno intra-akcijo. Če parafraziram Lucasa Crawforda, ki v knjigi Transgender Architectonics zapiše: »Nevrokvirsko utelešenje je poetično in arhitekturno delo.«

___________

Za navdih

Clare, Eli. 2009. Exile & Pride: Disability, Queerness & Liberation. Cambridge, MA: South End Press.

Ahmed, Sara. 2006. Queer Phenomenology: Orientations, Objects, Others. Durham; London: Duke University Press.

Crawford, Lucas. 2015. Transgender Architectonics. London: Routledge.

Chapman, R. 2023. Empire of Normality: Neurodiversity and Capitalism. Pluto Press.

Price, Devon. 2022. Unmasking Autism: Discovering the New Faces of Neurodiversity. New York: Harmony Books.

Price, Devon. 2024. Unlearning Shame: How We Can Reject Self-blame Culture and Reclaim Our Power. New York: Harmony Books.

Salamon, Gayle. 2010. Assuming a Body. New York. Columbia University Press.

Shanbaum, Phaedra. 2024. Aesthetics, Gender, and Disability in Interactive Digital Art and Performance Art. Oxford: Taylor & Francis Group.

Piepzna-Samarasinha, Leah Lakshmi. 2018. Care Work: Dreaming Disability Justice. Vancouver: Pulp Press.

Walker, Nick. 2021. Neuroqueer Heresies. Fort Worth: Autonomous Press.

___________

Ema Benčíková (ona_) je kuratorka_, gledališka režiserka_ in oskrbovalka_ na Dunaju. V svojih umetniških raziskavah se osredotoča na kritično fenomenologijo nenormativnega utelešenja, zlasti na infrastrukturno analizo vzajemne pomoči med trans in krip skupnostmi. V zadnjem letu je bila_ štipendistka_ medsektorske organizacije kültüř gemma!

Nai Štagar (on/brez zaimkov) je trans* aktivist in zagovornik pravic marginaliziranih skupnosti, zlasti transspolnih oseb in oseb z okvaro sluha. Organizira delavnice slovenskega znakovnega jezika, na katerih poudarja dostopnost in vključevanje. Sodeluje tudi v gibanjih, ki se (prek študentskih pobud) zavzemajo za širša vprašanja človekovih pravic, kot je Gibanje za pravice Palestincev.

Katarina Babič Derenda (on_i) je kvir slovenski umetnik, ki v svojih izbranih medijih – digitalni kolaži, video in kiparstvo – preizprašuje normativne načine utelešenja in osredinja nevroskrbno počutje kot radikalno dejanje. V svojem delu, zakoreninjenem v postinternetni estetiki, s humorjem, apropriacijo in remiksom ponovno uporablja vizualni detritus videoiger. 

Lan Aidan Remec (on_) je slovenski kvir aktivist in mladinski delavec, ki si prizadeva za gradnjo skupnosti, osnovanih na solidarnosti in kolektivni skrbi. S kvir aktivizmom se ukvarja od 2019, zadnja tri leta pa sodeluje z Društvom DIH. Kot študent psihologije se osredotoča na raziskave, katerih cilj je ustvariti pomembne, pozitivne spremembe v življenju marginaliziranih skupnosti.

Nuka Horvat (on_) je kvir multimedijski umetnik. Zanima ga imitacija resničnega, uncanny oblike in trganje elementov iz obstoječega konteksta za grajenje nove celote. Zanaša se na subjektivnost gledalke_, ki s svojo percepcijo dopolnjuje vizualno izkustvo. Teme, ki jih ponavadi obravnava, so kvir problematika, družbena odtujenost, digitalizacija, (post)kapitalizem itd.

Zavod TransAkcija je kvir, trans-specifična in transfeministična organizacija, ki se osredotoča na človekove pravice in socialno zaščito spolno raznolikih oseb v Sloveniji, na ozaveščanje in izobraževanje o trans kulturi ter na krepitev skupnosti in ustvarjanje skupnih virov znanja, opolnomočenja in podpore.

Društvo DIH Enakopravni pod mavrico je neprofitna organizacija, ki se od leta 2003 posveča krepitvi moči kvir posamezni¿c_ v Sloveniji. S svojimi dejavnostmi si prizadeva za povečanje znanja, razumevanja, vidnosti, ozaveščenosti in zastopanosti kvir oseb, s čimer se bori proti diskriminaciji ter spodbuja vključevanje in sprejemanje.

___________

Angleška lektura: Arven Šakti Kralj
Slovenska lektura: Inge Pangos
Naslovna podoba: Katarina Babič Derenda, Nuka Horvat
Oblikovanje: Lea Jelenko

___________

Program Galerije Škuc podpirata Ministrstvo za kulturo in Mestna občina Ljubljana.