SOFT Critique
11. 8. 2023 - 24. 9. 2023


Koncept: Tia Čiček, Seda Yıldız
Prostorska instalacija: Valentina Karga
Besedila: Ewa Borysiewicz, Pia Brezavšček, Domen Ograjenšek
Oblikovanje publikacije: Ana Labudović

___________

Obrazstavni dogodki

18. 8. ob 18. uri: predstavitev projekta in ogled razstave s sokuratorko_jem Tio Čiček
14. 9. ob 18. uri: predstavitev projekta in ogled razstave s sokuratorko_jem Tio Čiček
22. 9. od 18. do 20. ure: srečanja za podajanje povratnih informacij [feedback session] pod vodstvom sokuratorke Sede Yıldız
23. 9. ob 18. uri: branje z Ewo Borysiewicz

___________

Projekt SOFT Critique v sokuratorstvu Tie Čiček in Sede Yıldız, na ogled v Galeriji Škuc od 11. avgusta do 24. septembra 2023, se odvija kot publikacija, razstava in srečanja za podajanje povratnih informacij ter tako ustvarja prostor za izmenjavo znanja in izkušenj, refleksijo. Z naslavljanjem minljive narave razstav, pa tudi vloge umetnostnih in kulturnih inštitucij pri promociji diskurza in izmenjavi povratnih informacij v njihovih okoljih, SOFT Critique na novo konceptualizira tradicionalno delanje razstav. Ob upoštevanju pospeševanja v svetu umetnosti postavi vprašanje: Ali lahko delamo drugače?

Cilj razstave v Galeriji Škuc je uporabiti vire, ki so na voljo – čas, prostor in finance – za spodbujanje refleksije, promocijo diskurza in omogočanje tako imenovane mehke kritike. Preizprašujemo izkoriščanje prostorov umetnosti za hitro recepcijo in produkcijo umetniških del ter stremimo k premiku paradigem proti premišljeni vključenosti in izbiri procesa pred rezultatom.

Akronim SOFT izhaja iz vrste poročila o napredku, ki se uporablja za ocenjevanje uspehov, priložnosti, neuspehov in groženj [Successes, Opportunities, Failures, Threats] v poslovanju ali pri projektih. SOFT povzema cilj projekta, razmislek o vprašanjih, ki se porajajo ob omejitvah umetniških prizadevanj znotraj na rezultate osredotočenega okvira. SOFT Critique se nasprotno osredotoča na kritiko, na diskurz, metode izmenjave povratnih informacij ter vlogo umetnostnih in kulturnih inštitucij pri promociji teh vprašanj – onkraj postavljanja razstav -, da bi ustvarili platformo za trajnostno promocijo umetnosti in družbenokritični dialog v lokalnem okolju.

Začetki projekta segajo v nekaj pogovorov, ki so se odvili leta 2021, ko je Yıldız gostovala v Ljubljani v okviru kritiške rezidence Društva Igor Zabel za kulturo in teorijo. Umetnice_ki, posameznice_ki, povezani z inštitucijami, in samozaposlene_i delavke_ci v kulturi so velikodušno delile_i svoje delovne izkušnje in vpoglede v lokalno umetniško sceno. V pozornem poslušanju in opazovanju je vedno znova izstopala ena tema – hiter tempo delovnih pogojev in postavljanja razstav ter posledično pomanjkanje časa za refleksijo in razmislek. Sobivanje na majhni sceni očitno tudi vnaša »strah pred pristopanjem«, ko gre za kritiziranje dela lokalnih umetnikov ali dajanja povratnih informacij kolegom. K tej bojazni prispevajo različni dejavniki, med drugim pomanjkljiva orodja za konstruktivno kritiko, omejeni viri in pozicije, usihajoče medijsko zanimanje za sodobno umetnostno kritiko ter nelagodje ob zavzemanju kritične drže znotraj tesno prepletene skupnosti. Bi se lahko, kot posamezniki in skupnost, naučili prakticirati in gojiti kulturo povratnih informacij?

V osrčju razstave je publikacija SOFT Critique, ki sta jo uredili_a Tia Čiček in Seda Yıldız ter oblikovala Ana Labudović. S predgovorom Yıldız si prizadeva nasloviti prostor pisanja o umetnosti znotraj polja umetnosti. Kompilacija besedil različnih avtorjev_ic želi zadržati »prostor razmisleka« v okviru razstavnega prostora, kjer lahko obiskovalke_ci berejo in razmišljajo o različnih vrstah in slogih umetnostne kritike. Služi kot platforma za kritični dialog in intelektualno raziskovanje. Zahvaljujemo se Pii Brezavšček in Domnu Ograjenšku za besedili o delih Tery Žeželj in Maje Hodošček (njuna izbira za pripravo širšega pogleda na delo dveh izbranih lokalnih umetnic_kov) ter zmagovalki javnega poziva Ewi Borysiewicz za njeno razmišljanje o splošnem stanju umetnostne kritike in refleksije znotraj sveta umetnosti.

Razprave o vlogi in status umetnostne kritike niso nič novega; projekt SOFT Critique prepoznava obstoječe regijske razprave o vlogi in statusu umetnostne kritike. Vendar je cilj tega pristopa, da se odlikuje z uporabo razstavnega časa in prostora, ki ju spremeni v okolje, v katerem so dobrodošle povratne informacije kot oblika produkcije znanja.

Kritika je trhel temelj, a vseeno omogoča rast. Kako formulirati konstruktivno kritiko in povratne informacije? Razstava vključuje dokumentarec A Film About Feedback (2013). Govori o inovativni metodi »feedback«, ki so jo v sodelovanju s filozofom Karimom Benammarjem razvili na akademiji za gledališče in ples DasArts,. Metoda se osredotoča na sprejemanje in podajanje iskrenih, uporabnih povratnih informacij med vrstniki. Je tudi inspiracija za srečanja za podajanje povratnih informacij, ki bodo v času trajanja razstave v Galeriji Škuc poskrbela za izkušnje iz prve roke. V tem skupinskem učnem okolju bomo preizkusili različne metode dajanja in sprejemanja povratnih informacij.

Postavitev Infrastructure for Feedback (2023) Valentine Karga je nastala za pričujočo razstavo in bo zagotovila varen, mehak prostor, ki bo pospremil publikacijo in srečanja za podajanje povratnih informacij. V Berlinu delujoča umetnica in oblikovalka pri svojem delu pogosto uporablja reciklirane materiale in išče nove namene za najdene predmete. Naše stališče se tesno ujema z njeno globoko zaskrbljenostjo zaradi odrasti [degrowth] v umetnosti in etične odgovornosti umetnice_ka ali oblikovalke_ca v naši realnosti, ko se soočamo s presežno proizvodnjo in presežno potrošnjo. Karga vabi občinstvo, naj se fizično, z dotikom poveže z razstavljenimi objekti, ki jih je oblikovala. Na ta način nam ponudi prostor, kjer si lahko odpočijejo telo in um. Mehke skulpture, ki spominjajo na skale in nosijo vprašanja Kaj?, Kje?, Zakaj? in Kdaj?, nas spodbudijo k razmisleku o naših pozicijah, glediščih, s katerih kritiziramo, in temeljih, na katerih sodimo.

SOFT Critique poganja eksperimentalni duh – poskus in preizkus. Upamo, da bo razstava skozi čas pustila v svojem okolju trajen vtis, ki bo presegel njeno časovno prisotnost. Z besedili, predvajanji, srečanji za podajanje povratnih informacij in prostorsko postavitvijo vabi SOFT Critique k aktivnemu sodelovanju in oblikovanju diskurza, ki obkroža sodobno umetnost, ter postavlja pod vprašaj normativne standarde, v katerih ne moremo uspevati.

Tia Čiček in Seda Yıldız

___________

Tia Čiček (1992, Ljubljana, SI) je magister_ica umetnostne zgodovine in kurator_ka razstav doma in v tujini. Pri svojem delu vzpostavlja alternativne procese in sodelovanja, ki postavljajo pod vprašaj kuratorska in umetniška razmerja, znanje ter izmenjavo izkušenj. Od januarja 2020 je umetniška_i vodja Galerije Škuc. Od julija 2022 skupaj z Laro Plavčak in Urško Aplinc vodi Šolo za kuratorske prakse in kritiško pisanje Svet umetnosti.

Valentina Karga (1986, Chalkidiki, GR) živi v Berlinu in je profesorica na Hochschule für bildende Künste (HFBK) v Hamburgu. Trenutno dela na zahtevni ideji »jaza«, pri čemer ponuja neantropocentrične prihodnje narative. Številni njeni projekti spodbujajo vključevanje in sodelovanje, odpirajo pot skupnostnim praksam in se ukvarjajo s trajnostjo. V svojih delih uporablja različne medije in k dokončanju pogosto povabi javnost ali skupnost. To imenuje »umetnost kot simulacija«.

Seda Yıldız (1989, İstanbul, TR) je neodvisna kuratorka in umetnostna publicistka, ki živi v Hamburgu. Njena področja so umetniške prakse, oblikovanje in literatura. Njena družbeno angažirana praksa obsega kuriranje, pisanje in urejanje. Raziskuje predvsem umetniške kolektive in prakse samoarhiviranja, pri čemer se osredotoča na sodelovalne pristope pri publiciranju umetnosti. Yıldız je urednica in soavtorica knjige Building Human Relations Through Art. Škart Collective (Belgrade) from 1990 to Present (Onomatopee, 2022).

___________

Dokumentarni film o inovativni metodi povratne informacije, ki jo je DasArts razvil v sodelovanju s filozofom Karimom Benammarjem.
Naročilo DasArts, Master of theatre, v sodelovanju s programom Master of Film na Nizozemski filmski akademiji (NFA) in Sub-Pacific Films.

___________

Angleška lektura: Arven Šakti Kralj
Angleški prevod: Irena Duša Draž
Slovenska lektura: Inge Pangos
Oblikovanje zloženke in promocijskega materiala: Lea Jelenko
Naslovna podoba : Ana Labudović
Naslovno podobo je generiral: DALL·E 2 AI.

Fotografije z odprtja: Simao Bessa
Fotografije postavitve: Matic Pandel
Fotografije Feedback session in branja: Sara Rman

Publikacija je dostopna tu: SOFT Critique_FINAL

___________

Podpora:

Program Galerije Škuc podpirata Ministrstvo za kulturo in Mestna občina Ljubljana