Pod pritiskom | Končna razstava 17. generacije šole Svet umetnosti
12. 11. 2020 - 10. 12. 2020
aktualna razstava


Umetnici: Maruša Meglič in Sara Rman

Kuratorke: Tia Čiček, Kristina Ferk, Katja Filovski, Lara Mejač, Anja Seničar in Rea Vogrinčič

Mentorica in mentor: Alenka Gregorič in Miran Mohar

Strokovna pomoč pri izvedbi razstave: Miha Kelemina, Lara Plavčak in Asta Vrečko

___________

Datum trajanja razstave je odvisen od vladnih ukrepov – obrazstavni program in novosti glede možnega ogleda razstave lahko spremljate na spletni strani in družbenih omrežjih Galerije Škuc in SCCA-Ljubljana.

___________

Razstava Pod pritiskom v ospredje postavlja odnos do materialnosti. Predstavlja dela Maruše Meglič in Sare Rman, ki eksperimentirata z materiali in preizkušata njihove zmožnosti. Pri obeh igra pomembno vlogo proces, v katerem raziskujeta krhkost, vzdržljivost, prilagodljivost in ireverzibilnost materiala. Nepredvidljivost samega procesa in izbire uporabljenih materialov dopušča možnost napak, hkrati pa narekuje vsebino umetniškega dela. Vzporednice v odnosu do materiala samega lahko najdemo tudi v dojemanju prostora, v katerega umetniško delo postavita. Umestitev v prostor sooblikuje posamezna umetniška dela in vsaka nova postavitev vsebinsko nadgrajuje že vzpostavljeno vsebino del. Soočenje del umetnic v Galeriji Škuc oblikuje nove vsebinske povezave, ki temeljijo na premisleku o materialnosti, in nam na ta način omogoča večplastno razumevanje del.

Avtorici se preko asociacij, ki jih sprožijo oblike, proces ustvarjanja in postavitev razstavljenih objektov, navezujeta na tesnobnost, s katero se soočamo ob prehodu v samostojno življenje. Maruša Meglič z razmerjem med razstavljenimi objekti, izkušnjo novega prostora in naslovi del nakaže vsebino svojih instalacij, pri čemer izhaja iz refleksije o ponotranjenih družbenih pritiskih, ki jih zaznava v okolici. V dialogu z materialom tako izhaja iz lastnih vprašanj in občutenj, katera želi v premislek posredovati tudi gledalki in gledalcu. Sara Rman prav tako izhaja iz osebnih eksistencialnih vprašanj, a v ospredje postavlja material fotografskega filma, s katerim se je ukvarjala že med študijem. Filma ne vidi kot nosilca podobe, temveč ga osamosvoji iz fotografskega procesa in razume kot samostojen objekt. Med procesom recikliranja, uničenja in manipulacije prevprašuje medij fotografije in preizkuša njegove meje. Z deformacijo uporabljenega materiala ustvarja različne oblike, pri tem pa se poigrava z gledalčevo percepcijo in s samimi zmožnostmi fotografskega filma.

V delu Chinatown (2013, 2020) Maruša Meglič eksperimentira z naravnimi zakonitostmi prelivanja, gravitacije in sušenja različnih naravnih in umetnih materialov, ki jo kot umetnico pritegnejo zaradi svojega specifičnega vizualnega učinka. S kombiniranjem tekstur in vonjav kozmetičnih in živilskih izdelkov ter različnih predmetov problematizira splošno fascinacijo nad potrošniško kulturo in kratkotrajno mamljivost kiča, hkrati pa se zaradi specifične estetike nad njim navdušuje. Spreminjajoči se procesi, ki potekajo med uporabljenimi potrošnimi materiali, ji omogočajo, da vedno znova raziskuje njihove zmožnosti. Negotovost končnega rezultata in nepovratnost umetniškega procesa sta prisotna tudi v delu Brez naslova (2020) Sare Rman. S postopnim spiranjem predhodno zažganega in kemično neobdelanega filma razstavlja dejanski proces spreminjanja materiala, pri čemer jo zanima, kako se bo material spreminjal že med samo razstavo. Enako izhodišče je značilno tudi za njeno nikoli zaključeno serijo del Urejen nered (2018–), saj jo umetnica eklektično dopolnjuje z novimi oziroma predrugačenimi deli ter ji dodaja nove vsebine in segmente. Z deformacijo na prvi pogled vsakdanjih uporabnih predmetov vnaša občutek nelagodja in napetosti ter se poigrava z različnimi percepcijami realnosti, v katerih poskuša razumeti pojma smisla in nesmisla. S sopostavljanjem popolnoma nasprotnih fizičnih lastnosti kovinskih konstrukcij in mehkih silikonskih elementov v delu Success is looking for a good place to stay (2019) Maruša Meglič prav tako raziskuje izrazne zmožnosti materiala. Izhaja iz osebnih izkušenj, ki jih zaznamujeta soočanje z ambivalentnimi občutki do družbeno pogojenih idej o lastnem napredku ter tesnoba ob odgovornosti za odločitve, ki lahko pripeljejo tudi do neuspeha.

Za vsa na razstavi predstavljena dela sta značilna premislek o materialu in raziskovanje njegovih izraznih in vizualnih zmožnosti. Izpostavljen proces in variacija končnega rezultata oziroma dela puščata odprto iskanje vsebinskih zaključkov in odražata negotovost osebnih občutij umetnic. Naslov razstave Pod pritiskom se istočasno navezuje tako na dejanski fizični pritisk na uporabljen material kot tudi na osebne pritiske ob različnih odločitvah in življenjskih situacijah, kakršne doživlja mlajša generacija posameznic in posameznikov, ki stopajo na samostojno življenjsko pot.

___________

Maruša Meglič (1989) je leta 2018 magistrirala na oddelku za slikarstvo na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani. Svoja dela je predstavila na več skupinskih in samostojnih razstavah tako v lokalnem kot tudi v mednarodnem prostoru: Success is looking for a good place to stay (DLUL, 2019), Trude Johansen & Maruša Meglič (MGLC, Ljubljana, 2018), Every Man Is A Lonely Island (Galerija Alkatraz, Ljubljana, 2018), Skin Deep (HOoST, Ljubljana, 2017), Warm Heart Faint of Heart (Chalton Gallery, London, 2016), Umetnik potrebuje le malo (KIOSK Kino Šiška, Ljubljana, 2015), Nekaj rožnatega (Bežigrajska galerija, Ljubljana, 2013). Je prejemnica Nagrade Essl Art Award CEE 2015.

Sara Rman (1992) po diplomi iz fotografije pod mentorstvom prof. Petra Koštruna na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani nadaljuje študij na magistrskem programu. Leta 2017 je za svoje diplomsko delo Svobodni duh časa prejela nagrado za izjemne študijske dosežke 2016/2017. Njena dela so bila predstavljena na skupinskih razstavah v Sloveniji in v mednarodnem prostoru: Samo-dopolnjevanja (Galerija Alkatraz, Ljubljana, 2019), Eat this! (Galerija Račka, Celje, 2019), Haunted House of Horror (London, Velika Britanija), Retro (Fotofest Košice, Slovaška), After all (Krakov, Poljska). Leta 2017 se je v Košicah na Slovaškem samostojno predstavila z razstavo Swallow Your Pride.

___________

Fotografije postavljanja: Simao Bessa

Fotografije postavitve: Klemen Ilovar